www.hizi.dk

Spanien - Costa Del Sol - sommeren 2005

Klik på billedet for at se det i stort format

I forbindelse med at min far fylder 60 år her til august, besluttede mine forældre at invitere mig og mine 2 søskende til Spanien - min storesøster har en lejlighed der - nærmere betegnet ved Capopino (Calahonda).

Søndag den 17.07.2005 - kl. 17.15:

Er ankommet til Spanien, og ligger her ved poolen. Alle på nær Nygaard er taget de 10 meter ned til poolen. Henrik havde behov for at filosofere lidt over livet.

Vi er 4 familier afsted i alt 14 personer, 6 børn i alderen 1 - 10 år og 8 voksne.

Vi ankom i går og flyveturen gik godt. Kirsten og Claus er hovedsponserer på turen, som tidligere nævnt er gået ned til Jeanette og Henriks lejlighed her i Spanien. Lejligheden ved siden af er lejet og der bor Henning og jeg med Sanne og Nicholai.

Der er lejet 2 biler, så det er bare ren luksus. Man må sige, at her mangler ikke noget. Vi har havudsigt, stor terrasse, aircon og lige ud foran ligger eet ud af to store poolområder.

Laura og Emma i pool'en

I vores lejlighed er der 3 værelser, 3 toiletter, et lille køkken, stor stue og stor entré, så der er bare vildt fedt. Jeppe og Laura deler et værelse, Sarah sover hos sin mor og far og Alexander sover i stuen.

I går, da vi ankom, blev vi hentet af Henrik og Sofie i lufthaven, hvor vi også skulle hente bilerne. Vi nåede ikke bussen over til udlejningsstedet så de 4 mandfolk tog "Henriks bil" over til stedet; den skulle byttes ud med en af dem til 7 personer.

Ja, så stod vi ligesom der, 3 kvinder med 5 børn og bagage til 10 personer og en klapvogn, for mændene mente ikke lige de behøvede at fylde bagagerummet med lidt kufferter.

Så da bussen kom, så blev mormor sendt ind i bussen med alle ungerne, og så kastede Sanne og jeg os over de 20 kufferter og klapvognen.

Da vi ankom til Fuengirola, så havde Jeanette lavet dejlig frokost til os, salat med tun, feta, ali-oli og brød. Morfars grønsagsskjold var faktisk nede - han syntes det smagte dejligt. Bagefter var det selvfølgelig badetid.

Mændene og jeg kørte op til "LIDL" - Spaniens svar på NETTO - omkring kl. 19.00 for at proviantere til vores lejlighed.

Da ingen gad at lave mad, gik vi ned på en lille strandrestaurant, hvor vi bare skulle have lidt let...... så vi delte lige 4 pizzaer, lidt blæksprutter, rejer, en seafood tallerken, lidt kyllingesalat og 2 tallerkener med små friturestegte fiske "bukarones" - et lille let måltid ;o)

I dag skal vi op og spise på "tallerkenrestauranten" El Tintero, hvor Kirsten og Claus er sponsorer.

Klik på billedet for at se det i stort format
Så venter vi bare på at de bærer tallerkener ind...

Vi havde aftalt at spise morgenmad hver for sig - mest fordi syvsoverlejligheden ved siden af gerne vil sove længe - men det endte alligevel med, at de kom en for en. Nicholai og jeg havde lavet morgenmad klar og Emma var den første, som kom ind fra den anden lejlighed. Det var rigtig hyggeligt og jeg havde tid til at flette bånd i pigernes hår og Henning nåede også lige at tage alle ungerne med ned og bade, inden der var afgang til tallerkenrestauranten.

Vi ankom lidt i et og fandt et dejligt bord midt i restauranten.

Det er et ret specielt sted, og det er bestemt ikke et fint sted, men meget charmerende, hvor man kommer for stemningen og maden skyld.

På normale hverdage og om lørdagen fungerer restauranten som en normal restaurant, men om søndagen... Så går det løs...

Det foregår sådan, at fra kl. 13.00 begynder tjenerne at komme med tallerkener, hvor de råber, hvad de kommer med. Så stikker man bare armen i vejret og tager det man synes ser lækkert ud eller bare har lyst til. Vi stillede det så midt på bordet, så alle kunne smage alt.

På tallerkenerne er der f.eks. store krabber, store rejer, ½ kylling m/pommes, lam eller steak m/pommes, diverse salater, fisk, skaldyr - ja alt hvad hjertet kan begære.

Det er rigtig godt at have nogen med, som har prøvet det før, som f.eks. familien Nygaard eller mor og far. For man skal ikke lige tage det første de kommer med - bare fordi man er sulten - det gør ikke noget, at man er lidt kræsen.

På vej hjem fra "El Tintero" - Nicholai og lillepigen fører an

Afregning sker til sidst - der er to slags tallerkener og altså to slags priser - de tæller simpelt hen tallerkenerne og så betales der pr. stk. - og det er ligegyldigt hvad der har været på dem.

Vi spiste og drak for 200 euro alt inkl. for 14 personer, så det var billigt. Fordi vi var så gode kunder, fik vi selvfølgelig champagne "on the house".

Det er et sted man bør besøge - man skal bare være forberdt på lidt larm, for det er ikke kun tjenerne som larmer, der kommer også et lille band og spiller "lækker" musik og så er der en masse som sælger ure, træ figurer, tørklæder, solbriller til specielt billige priser. Der skal "pruttes" om prisene ellers kommer man til at betale for meget.......... det gør man nok alligevel, selv om man får dem meget ned i pris. Iflg. Henrik bør prisen for et ur ikke være mere end 10 euro - man kan nok ikke få dem længere ned, men de vil meget gerne have meget mere for dem.

Så gik det ellers hjemad, vi trængte alle til at blive dyppet i poolen. På vej hjem målte bilens udendørstermometer 42 grader, godt der var aircon i bilen.

Mandag den 18.07.2005 - kl. 17.50:

Tur til Gibraltar:

Klik på billedet for at se det i stort format Klik på billedet for at se det i stort format
Gibraltar Mini Guide: side 1/2
Gibraltar Mini Guide: side 2/2
Gibraltarklippen set fra den spanske strandpromenade
På vej op på toppen af klippen i svævebanen
Den spanske strandpromenade set fra toppen
Morfar (Claus) nyder udsigten til Afrikas bjerge

I dag er turen gået til Gibraltar for morfar, Nicholai, Henning, Jeppe, Laura og jeg selv.

Gibraltar er den sidste koloni på det europæiske fastland og der er ingen tvivl om at Gibraltar er britisk, for der er engelske pubber alle vegne, dobbeltdækkere og andre engelsk inspirerede ting alle vegne.

Resten af gruppen ville blive hjemme og bade i poolen og måske spise frokost på en strandrestaurant.

Sidder her i bilen efter en lang, men dejlig tur til Gibraltar.

Laura og morfar i bus nr. 10

Vi startede med at parkere udenfor og gik over grænsen. Det kan anbefales at parkere på havnepromenaden til højre for grænseovergangen - efter ca. 500 meter er parkeringen gratis.

Efter at have passeret grænsen (husk pas!) til fods tog vi bus nr. 10 ind til Main Street.

Det kan ikke betale sig at køre ind i Gibraltar i egen bil, med mindre man gider at bruge lang tid på køkørsel og på at finde en parkeringsplads.

Vi startede med at tage svævebanen helt op til toppen, det kostede 13,50 euro for voksne tur/retur og børnene var gratis.

Vi skulle have betalt for Laura, men det ville billetdamen ikke have.

Holder lige en pause - ungerne skal have en historie - vender tilbage senere.

Kl. 20.30

Har lige været en tur i poolen med Alexander, Jeppe og Henning og derefter en tur i bad.

Er ikke på køkkenholdet, så jeg kan bare sidde og nyde duften fra de 2 lejligheder. Den står på kylling, ovnstegte kartofler og salat.

Nå, men da vi havde taget svævebanen op til toppen, blev vi mødt af en masse aber, hvor flere af dem havde små unger "hængende" på maven.

Vi havde tage spaghetti med, men det er faktisk forbudt at fodre aberne - de fodres centralt.

Man kan undre sig over, at det ikke sætte lidt i system, ligesom når man besøger Knuthenborg - når nu dyrene alligevel skal have mad, kan man jo ligeså godt lade turisterne betale for at fodre dem.

Vi kom alligevel til at give et par aber lidt, og de spiste med fornøjelse.

Eet af de mange abepar med en sød lille unge
Jeppe og Laura deler spaghetti ud

De tog faktisk rigtig pænt, på nær den som lige hoppede op på ryggen af Henning, for den ville selv tage spaghetti op af rygsækken. Den hoppede hurtigt ned igen, og tog pænt da Laura og Jeppe gav den lidt spaghetti.

Klik på billedet for at se det i stort format
Indenfor i "Saint Michael´s Cave"

Derefter gik vi ned til en drypstenshule: "Saint Michael´s Cave".

Da vi nåede frem kostede det faktisk 12 euro for voksne, og så blev vi lidt fornærerede (billet kan vist nok købes sammen med billetten til svævebanen).

Kun Henning - som aldrig har set en drypstenshule - og ungerne (gratis!) tog turen igennem hulen.

Det kan godt betale sig at kigge lidt på diverse tilbud inden man tager op - for der er penge at spare, hvis man på forhånd ved, hvad man vil besøge.

Vi gik ned til mellemstationen af svævebanen - for os med højdeskræk, var det endnu en udfordring, som skulle overvindes. Der var simpelt hen en rampe ud i ingenting og så stod vi bare der og ventede på den næste svævebane.

Nicholai fortalte senere, at han var lige ved at vende om og sige, at han ville gå hele vejen ned. Men han var sej ligesom Henning og jeg, som ikke ville vise/fortælle ungerne om vores frygt. For dem var det ingenting, de hoppede let som ingenting ind i gondolen, da den endelig kom.

Vi andre lagde mærke til, at når den første voksne hoppede ind i gondolen, gyngede den udad, og man skulle så vente lidt indtil gondolen gyngede tilbage igen, før man hoppede ombord!

Med sædvanlig engelsk høflighed stod der godt nok "mind the gap" - tak for kaffe - det dér "gap" havde man aldrig overlevet!!!

Klokken var efterhånden blevet 14.30, og vi var hundesultne, så vi voksne kastede os over en omgang Fish and Chips, Laura som ikke var sulten spiste alligevel en hel omelet m/pommes og Jeppe satte lige en stor burger til livs.

Klik på billedet for at se det i stort format
"Rampen" - ud i det rene ingenting... WAUUUUVVV!!

Så var det endelig tid til at shoppe på Main Street - Laura og Jeppe skulle selvfølgelig have abe-bamser, men ellers købte vi ikke noget. Det er meget de samme butikker, som ligger i gaden.

Vi nåede også lige at besøge et glaspusteri og den tilhørende butik ved siden af, som bare havde de mest fantastiske glasting - de var virkelig smukke og havde jeg haft råd ville jeg have købt mig fattig i diverse fade, vaser mv.

Derefter gik turen tilbage til grænsen med dobbeltdækker nr. 10. Vi havde nemlig købt en returbillet, og stod på det samme sted, som vi stod af tidligere på dagen. Det er ikke helt til at finde ud af, hvor de stopper og morfar har tidligere været der med Jeanette og Henrik og der ville busserne ikke samle dem op fordi de stod 100 meter længere fremme - og der er altså ikke busstoppesteder ligesom herhjemme.

En fantastisk dag, hvor der var en fantastisk udsigt på toppen at klippen, men vi følte, at seværdighederne kostede lidt rigeligt - der bliver virkelig tjent fedt på turisterne.

Hvis man ikke vil gå så meget som vi gjorde, kan det måske betale sig at tage en taxi-tur, som tager een rundt til alle seværdighederne.

Onsdag den 20.07.2005 - kl. 21.15:

Kl. 23.00:

Blev lige afbrudt af, at der skulle laves aftensmad og spises - menuen stod på sandwich og salat og jeg var på køkkenholdet.

I går havde vi en rigtig slappedag ved poolen. Et par stykker valgte at tage til Puerto Banús - Spaniens svar på Saint-Tropez - for at kigge på store fede både og biler. Der blev også shoppet lidt, Claus fik købt et par nye bukser og Alexander fik også brugt nogen af de penge, som brændte i hans lomme.

Det var Kirsten, Claus, Jeanette, Henrik, Sofie, Emma og Alexander som tog afsted. Vi andre blev hjemme og det var Henning og jeg som stod for madlavningen.

Derefter var det tid til en is, så vi gik en aftentur og spiste is på vejen hjem.

Så var det puttetid for ungerne, Sarah blev lagt først og jeg læste for Jeppe og Laura - Jeppe holdt en ½ side, så var han væk.

Vi skulle have været på marked i dag, men der var sat tivoli op, og så var gode råd dyre. Vi bestemte enstemmigt at turen skulle gå til Mijas - den hvidkalkede by i bjergene.

Vandpause i Mijas
Udsigt fra Mijas

Der er fyldt med souvenirsbutikker, hestevogne og æsler.

Der blev virkelig shoppet - Alexander fik brugt alle sine penge, men også Sofie, Jeppe og Laura fik købt lidt.

Vi købte gave til Lone og Bjarne og lidt til Thais og mor fik forøget sin taskekollektion.

Vi spiste frokost i Mijas, på en hyggelig restaurant, men de havde ikke helt styr på tingene og det tog meget lang tid inden vi var færdige, så der blev ikke tid til den æseltur, som Laura gerne ville have haft.

Så gik turen hjem til poolen. Henning, Nicholai og jeg fik snorklet lidt i havet - ikke den store oplevelse desværre.

Den stod på hjemmelavet aftensmad. Henrik og far lavede salat i lejlighed 1 og Nicholai og jeg lavede frugtfad og sandwich i lejlighed 2. Henning og Sofie dækkede bord og gik ellers bare til hånde.

Det skal her nævnes at Nicholai også har ryddet af og sat i opvaskeren - så han skal ikke lave noget i morgen, mener han i hvert fald selv - måske skulle han have tændt for opvaskemaskinen, så der havde været rent service om morgenen ;o)

Ungerne hygger og ser lidt fjernsyn - de skal i seng om lidt, for den står på fars fødselsdagsfest i morgen.

Nu er det tid til kaffe og drinks.

Det skal måske også lige nævnes at vi fire tilbageværende voksne i går fik gang i "RØVHUL" og at Sofie i dag har lært at spille backgammon - næsten i hvert fald.

Ungerne leger virkelig godt sammen, Laura og Emma har haft gang i frisørsalonen og hospitalet. Sofie og Alexander har leget i vandet og Alexander og Jeppe har også leget med deres nye pistoler.

Lillepigen er stukket af fra haven 100 gange og til sidst fik hun lov til at komme med de store ud på de store græsarealer.

Alt i alt endnu en dejlig dag. Kan sidde her og se ud over vandet, maven er fuld og cikaderne synger.

Lørdag den 23.07.2005 - kl. 14.15

Jeppe

Sidder i flyveren på vej hjem efter en dejlig ferie, som bare er gået alt for hurtig.

Torsdag formiddag tog vi på marked ca. 30 min. kørsel fra vores lejlighed. På Solkysten findes der diverse blade (også danske), hvor man kan læse om alt der sker på kysten.

Det var helt vildt varmt at gå der, men der var rigtig mange ting at købe til rimelige og til tider meget billige priser.

Jeppe fik købt et Spiderman-ur til 5 euro, Lauras vifte var gået i stykker, så hun købte en luksusudgave til den nette sum af 5 euro - har lige set dem her i lufthavnen til 12 - 15 euro.

Henning skulle ikke have noget, men jeg var stærkt opsat på, at han skulle have et par nye shorts. Han sukkede lidt i de første boder, hvor han måtte prøve diverse short uden held. Men så fandt vi pludselig et par, som passede perfekt og så til den nette sum af 10 euro - han havde dem på i går, og han så lækker ud med sin nøddebrune krop, i hvide shorts og ternede skjorte.

Nå, men da de første shorts var hjemme, var han ikke til at stoppe, han endte med at købe flere, som blev billigere og billigere.

Sofie og hendes mor købte sko, og Jeanette måtte også rydde en slikbuttik, fordi hun var kommet til at "LÅNE" noget af Sofies slik. Det er åbentbart meget normalt for min storesøster, for hun har åbenbart også gennem hele vores opvækst "lånt" slik af mig. Nå, hvad man ikke ved har man jo som sagt ikke ondt af.

Efter 1½ time på marked, besluttede vi os for at tage hjemad. Eller bil nr. 1 tog til Marbella for at spise frokost og bil nr. 2 bestående af Nicholai, Sanne, Sarah, Alexander, Jeppe, Henning og jeg selv ville hjem og bade og spise hjemme for Sarah trængte virkelig til en middagslur - det gjorde hendes far også.

Klik på billedet for at se det i stort format
Alexander, Sofie, Laura, Emma og lillepigen (Sarah)

Om aftenen skulle vi til Claus´ store fødselsdagsmiddag på en nærtliggende restaurant. Vi havde bord fra kl. 20.00 og var inviteret på en drink kl. 19.30 i lejlighed 1.

Derefter gik turen til den meget hyggelige restaurant, hvor Emma og Laura selvfølgelig havde deres grønne festkjoler på og håret sat op til narrestreger.

Morfar havde fået et par hjemmelavede gaver, men skulle selvfølgelig også have en på restauranten - alle børnene havde lavet en perleplade - nogen flere, på nær selvfølgelig Sarah.

Jeppes havde morfar allerede fået et par dage tidligere, fordi Jeppe ikke vidste bedre ;o)

Gaven fra hans børn og påhæng må han vente med til festen i august.

Vi fik klart feriens bedste mad - synes jeg i hvert fald, på den hyggeligste restaurant, hvor tjenerne var yderst professionelle, havde styr på det vi bestilte og der var en stor legeplads til ungerne.

Efter en dejlig middag, hvor vores hovedsponser betalte 381 euro alt inkl, skulle vi hjem og spise lagkage og drikke kaffe.

Sponsor-parret

Derefter stod den på underholdning fra ungerne. Sofie instruerede de 2 små kusiner, så der blev danset med vifter og kjolerne blafrede. Jeppe stod for musikken og Alexander skød hele showet i gang.

Vi glemte helt at synge fødselsdagssang for morfar, men alle var trætte så den må han have til gode, når han holder stor fest i august.

Fredag var store vandlandsdag (i Aqualand) - alle på nær mormor, morfar, Sanne og Sarah tog afsted. Et godt tip er at få fat i en brochure først - i brochuren er en kupon, der er giver 3 Euros rabat til 4 personer.

Vi havde endnu en varm dag i Spanien, hvor de fleste af ungerne fik prøvet "det sorte hul", slisken - selv Jeppe - og diverse andre vandforlystelser.

Omkring kl. 16.15 tog vi hjemad - der skulle pakkes inden aftensmaden - Henriks far (Kurt) og hans Lone havde nemlig inviteret os ned på deres restaurant "El Molino" i Calahonda.

En dejlig restaurant, med en kæmpe buffet, hvor man kan få alt hvad hjertet begærer - lige fra store pilselv rejer, laks, hjemmelavede burgere, pastaretter, salater, forskellige stege, paella mv.

Ungerne blev rigtig forkælede og Kurt lavede fis med Laura, Emma og Jeppe - eller også var det omvendt.

Nu var vi jo inviterede, så vi fik ikke lov at betale, men hvis man besøger spisestedet selv, er der fast pris på deres buffet - og det er bestemt rimelige priser, se bare:

Super buffet på "El Molino"
Buffet priser og indhold

Bestemt en anbefalelsesværdig restaurant at besøge, hvis man alligevel er på disse kanter - og særdeles billigt.

Nå, nu er indflyvningen begyndt og Laura synes det er kedeligt at jeg sidder og skriver, så vi slutter herfra med disse enkelte bemærkninger - dette blev ferien hvor:

Desværre fik vi ikke taget et helt familiebillede af alle deltagerne, men deltagerne var: Claus, Kirsten, Henrik, Jeanette, Sofie, Emma, Henning, Malene, Laura, Jeppe, Nicholai, Sanne, Alexander og Sarah.